Alla inlägg under augusti 2013

Av Ida Strömgren - 31 augusti 2013 11:06


Är i Stockholm just nu och skall strax möta upp fotomodellen Molly och hennes föräldrar.

Har sovit hos kusin Martina en natt och har just åkt därifrån. Fick en liten nålar i svank, rumpa/höften för att orka med dagen i stan. Någon form av behandling brukar ingå när man bokar logie hos henne :-) Superbra!



Det tackar vi för.

Av Ida Strömgren - 25 augusti 2013 22:07


Igår var det loppisrunda i Lima, 40 st hade loppis från Tandö till Hammarsbyn. Jag, Angelika och Gudrun hade loppis hemma hos mig på Loken. Det blev en mindre butik utav grejer vi ville bli av med.

Dagen blev kanon med strålande sol, många affärer och trevligt umgänge. Jag gjorde pastasallad och pappa grillade korv till lunch. Sedan dracks det kaffe med Gudruns underbara bullar till. En riktigt social tillställning med mycket folk. Mamma, pappa, Krille, Angelika, Dennis,Molly, Gudrun och Mats var alla här och minglade med kunderna.









Mycket trevlig dag!


På kvällen grillade hela gänget som varit med under dagen..


Tack för en trevlig dag kära vänner och familj!!


Idag har vi laddat batterierna i Tisjön och smakat mammas hjortronlikör.. Bra helg!





Av Ida Strömgren - 23 augusti 2013 12:48



Ledig idag, ska snart börja fixa det sista inför morgondagens loppis. Men först ska jag safta klart. Svartvinbärssaft med bär från mormors buskar. Min är nyplanterad så inga bär i år...





Mormor och Molly när vi plockade bär igår...


Min lilla svartvinbärsbuske...

Av Ida Strömgren - 15 augusti 2013 22:36



Idag har vi byggt klart Svantes egna hus på gården. Det som fattas är lite isolering i taket, lite färg och Matte fix.

När huset var monterat körde vi en taklagsfest mini. Räkor, kräftor Västerbottenpaj med tillbehör. Byggledaren från Sälens Byggservice AB körde på en pinne och husägarna fick dricka med tre pinnar..

Här kommer lite bilder från kvällens aktiviteter...




Taket kom från ovan



Taklagsfest mini på Loken...



Av Ida Strömgren - 15 augusti 2013 07:24



Blev varmt välkomnad hem från nattens jobb nu på morgonen. Ingen som mötte mig i dörren och oroväckande tyst en trappa upp..!?

Här har ni svaret varför...




Loke och Svante har intagit den förbjudna platsen ... Grrr
















Av Ida Strömgren - 14 augusti 2013 13:38



Kastar in en kaka i ugnen och väntar på fika gäster.



Av Ida Strömgren - 13 augusti 2013 22:09


Idag har jag varit i skogen igen. Med på dagens tur var släktens sambandscentral och min störst källa till de bästa recepten på inläggningar, sylt, saft och fikabröd. MORMOR <3
Vi hade även med oss Eli ( min morbrors sambo ). Turen anpassades efter mormor 80+ så vi höll oss på byn, nära vägen och där terrängen var lätt att gå i.
Vi plockade blåbär och jag fick ihop 7-8 liter. Mormor fick ihop drygt 5 vilket hon var mer än nöjd över.




Är glad att jag i vuxenålder kan plocka bär och umgås med mormor.. Sådana stunder är det bara att suga in alla historier och berättelse från förr.
Morfar kan inte gå i skogen mer, men han berättade glatt om det året han hade plockat 40 liter hjortron på en dag. Det var på 50-talet något år efter de hade gift sig. Kl 04:00 började man på den tiden tydligen. Det är dock något jag inte kommer ta efter...


Söta mormor med sina och mina bär



Eli är en maskin i bärskogen, hon plockade mer än mig och mormor tillsammans ...


När vi lämnat av mormor fortsatte vi med hallon



Vi har även haft lördag på Loken idag. Bor man på olika orter och jobbar helger får man ha lördag mitt i veckan.
Kronhjorts entrecote, rödvinsås och gulakantareller..

Nu ska vi lägga in västeråsgurka innan vi somnar ovaggat...

Av Ida Strömgren - 12 augusti 2013 20:58



Älskar den här tiden på året. Jag är ju sen samlare, så idag har jag samlat på mig ännu mer hallon. Plockat av 1,5kg gurka och gjort klart rödvinbärsgelén.


Gelé av 2 kg vinbär..


Mera hallon...


Gurkor mera gurkor ...


Gurkorna får må gött i saltlag tills imorgon ...


Igår åt vi pulled pork, blev en hel del kvar så idag kastade vi i lite bönor och majs. Blev en liten gryta som vi åt med ris ...


Presentation


IdaFarmorSofie bloggar om resan mot framtiden, mina stora som små projekt på gården,vid spisen och i garnkorgen. Men även om mina pojkar, vänner och utflykter..

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards